Wymiana czy regeneracja EGR?

czwartek, 3 Lipiec 2014

Dla tych, którzy jeszcze nie wiedzą, warto wspomnieć co to takiego zawór EGR. Otóż jest to element zamontowany w układzie wydechowym. Jego podstawowym zadaniem jest przede wszystkim kierowanie części spalin do tak zwanego układu dolotowego. Prawidłowe funkcjonowanie danego elementu ma niezwykle istotne znaczenie dla ekologii. Proces, jaki odbywa się z udziałem spalin w układzie wydechowym, przyczynia się do usunięcia szkodliwych związków, dzięki czemu spaliny, które wydobywają się na zewnątrz, są zdecydowanie lepiej przyswajane przez atmosferę. Tak czy inaczej, sprawny zawór EGR współgra ze środowiskiem.

Ponieważ EGR ma wiele wspólnego ze spalinami, możemy sobie wyobrazić, że jest dość solidnie zanieczyszczany, tym bardziej kiedy często jeździmy samochodem. Czy w związku z tym powinniśmy coś zrobić, czy może jednak dać się na spokój i jeździć dalej? Do wyboru mamy dwie opcje – wymianę oraz regenerację. A co kto wybierze, to już w sumie indywidualna sprawa, choć lepiej zdecydować się na korzystniejsze rozwiązanie.

Wymiana EGR może być kosztowna. Poza tym kiedy raz wymienimy dany element i będziemy wciąż pokonywać sporą liczbę kilometrów, a ten ponownie się zanieczyści, będzie trzeba przystąpić do tego samego kroku. Tak więc może regeneracja? Najkorzystniej będzie wyjąć zawór, przeczyścić go, a następnie zamontować ponownie. To jak najbardziej jest możliwe, a nic nie kosztuje, jeżeli ktoś się na tym zna.

Dlaczego warto regenerować? Nie tyle warto, co nawet trzeba. Otóż regeneracja EGR jest konieczna, ponieważ kiedy ten element układu wydechowego jest solidnie zanieczyszczony, samochód zaczyna tracić moc, a co za tym idzie, kiedy kierowca przyciska pedał gazu, z rury wydechowej wydobywa się czarna chmura. Solidnie zanieczyszczony zawór EGR może ulec trwałemu zniszczeniu czy awarii. Dlatego lepiej do tego nie doprowadzać, a regularnie go czyścić. Co więcej, nie można przecież zapominać o środowisku. Zawór, który nie działa, zdecydowanie zanieczyszcza środowisko. Na to w dzisiejszych czasach nie może sobie pozwolić żaden rozsądny kierowca.

Niektórzy kierowcy i tym samym właściciele samochodów w ogóle sobie z tego nie zdają sprawy. Po prostu nie biorą pod uwagę faktu, że takie zanieczyszczenia gdziekolwiek się zbierają, a później jest już po prostu za późno. Warto wiedzieć, że przeważnie najwięcej zanieczyszczeń zbiera się na zaworze, kiedy samochód porusza się po miejskich drogach, czyli po prostu po mieście. Długie trasy pozwalają utrzymać zawór w czystości, ale ci, którzy najczęściej wybierają się na przejażdżkę po mieście, gdzie co chwilę zatrzymują się i ruszają, a także jadą na małych obrotach, o zanieczyszczenia nie trudno.

Jeżeli ktoś ma do wyboru wymianę i regenerację, powinien wybrać tę drugą opcję. Ale wiadomo, że czasem to nie właściciele wybierają, a ich głupota. Odpowiedź na to pytanie pojawia się samo. Lekceważenie problemu i możliwości samodzielnego przeczyszczenia, to automatycznie doprowadzenie do momentu, kiedy ten element odmawia posłuszeństwa i wówczas w zasadzie już wyboru nie ma żadnego, a pozostaje jedynie dokonać wymiany.