Zanieczyszczenie zaworu EGR – objawy i zapobieganie.

czwartek, 22 Maj 2014

Solidnie zanieczyszczony zawór EGR to problem, który może doprowadzić nawet do trwałego uszkodzenia danego elementu. Wówczas trzeba go wymienić, a z tym wiążą się niestety spore koszty. Dlatego lepiej zrobić wszystko, co tylko się da, aby zawór prawidłowo funkcjonował. Na tym powinno zależeć każdemu kierowcy.

 

Aby móc w porę zainterweniować, trzeba najpierw wiedzieć, jakie są objawy awarii zaworu EGR. Otóż z czasem element ten może pokryć się specyficzną substancją, wręcz mazią, która jest efektem spalania. To powoduje zapychanie zaworu. Może być tak, że zawór zatnie się w pozycji zamkniętej, ale to nie ma wpływu na pracę silnika, tylko kierowca otrzymuje komunikat za pośrednictwem komputera centralnego, że ma miejsce awaria zaworu. Głównym problemem wówczas jest to, że nie dokonuje się recyrkulacja spalin. Istnieje również opcja, że zawór ulegnie zepsuciu czy awarii w postaci tak zwanej otwartej. Wtedy pojawiają się większe problemy z silnikiem. Przykładem jest chociażby nierówna praca silnika, czy też niewłaściwe reagowanie na dodawanie gazu. Może też wystąpić nieco większe spalanie paliwa, nad czym ubolewają oszczędni kierowcy. Jeżeli samochód z zepsutym zaworem to diesel, z wydechu może wydobywać się czarna chmura i to dosłownie, bo dymienie w takiej sytuacji może być spore. W niektórych samochodach w komputerze wyświetla się komunikat o takiej awarii. Takie są właśnie najczęstsze objawy awarii zaworu EGR. Jeżeli jednak chodzi o objawy samego zanieczyszczenia, w zasadzie trudno jest jakiekolwiek wskazać. Na zaworze pojawia się wspomniany na początku nalot, czyli zabrudzenie. Jeżeli kierowca do niego nie zajrzy, na tym etapie nie dowie się, że zabrudzenie jest coraz intensywniejsze.

 

Zapobieganie zanieczyszczeniu zaworu może odbywać się jedynie na jeden sposób. Chodzi o to, by po prostu dokonywać regularnych przeglądów i czyszczenia danego elementu. Samoistne czyszczenie zaworu odbywa się, kiedy samochód pokonuje długie trasy. Dużo gorzej jest w czasie jazdy po mieście. Wówczas wystarczy zrobić niekiedy tylko 50 000 kilometrów, aby pojawiła się konieczność przeczyszczenia zaworu. Także regularne czyszczenie w tym przypadku, to wykonywanie danej czynności co 50 000 kilometrów. Wówczas można zapobiec zbyt intensywnemu zanieczyszczeniu, a co za tym idzie, uszkodzeniu zaworu. Aby wyczyścić zawór, trzeba przede wszystkim odkręcić go. Później przy użyciu sprężonego powietrza, albo też preparatu WD40 – znany specyfik w każdym garażu, należy usunąć zanieczyszczenia, co odbywa się dość łatwo i bez żadnych utrudnień. Wówczas po takim procesie czyszczenia zawór zacznie normalnie działać, albo też nie. Jeżeli nie, może to oznaczać, że jest zbyt skorodowany. Wtedy pozostaje już tylko wymienić na nowy, ale to skorodowanie będzie skutkiem zaniedbania ze strony kierowcy i tym samym właściciela samochodu, dlatego trzeba czyścić zawór częściej i regularnie go obserwować. Intensywne dymienie czy nierówna praca silnika to ostatni moment na tego typu czynności. A i tak nie wiadomo, czy da się uratować ten element.